Att sätta gränser

Att uppfostra barn är ett livslångt lärande, för Dig som inte hunnit bli förälder ännu kan jag lova att du kommer ifrågasätta dig själv om du gör rätt många gånger. Jag har en ung liten dam som är i trotsåldern, hon vill testa alla gränser och hon gör det med råge! Jag försöker att vara konsekvent och följa upp det jag säger.
Tillexempel: Olivia kastar ner sin mat på golvet
Min lösning: Jag säger åt henne att hon inte får göra så och om hon gör så får hon gå ner från bordet.
Hon gör det igen och jag lyfter omedelbart ned henne och hon får gå därifrån.
Även om jag och Basse inte bor tillsammans längre så försöker vi checka av vilka regler vi har i vardera hushåll och ser till att samma regler gäller hos båda. Olivia kan vara lite våldsam ibland, hon kan smälla till sin syster och mig och Basse också. Våld har vi noll tolerans mot! Det är aldrig okej. Molly har aldrig slagit sin syster, visst kan hon bli irriterad och less på lillasyster men slåss det gör hon inte. Olivia är rebellen i familjen, tänk hur olika syskon kan vara?! Men det är väldigt positivt att se två helt olika individer. Det finns inga klara regler eller direktiv hur man ska vara som förälder men jag tror på oändlig kärlek till sina barn och att sätta klara gränser. Att inte bara ge beröm när dem gör något bra utan att låta dem veta att man älskar dem lika mycket ändå när de gör något fel. Att lyfta upp deras positiva egenskaper. Barn behöver vägledning i vad som är rätt och fel, dem behöver föräldrar inte en mamma och pappa som beter sig som deras kompis. Det är MIN personliga åsikt. Jag försöker anamma det jag tycker mina föräldrar gjorde bra och det dem gjorde mindre bra försöker jag vara bättre på.
Jag älskar mina barn över allt annat och jag försöker en så bra förälder som jag bara kan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0